Тази година най-голямото събитие в света на дизайна се проведе за 62-ри път. Първото издание на Salone del Mobile е открито през септември 1961 по идея на 13 водещи италиански мебелни компании в най-подходящия момент - успехът на панаира съвпада със създаването и възхода на световния бранд Made in Italy. През годините Салонът събира все повече международни изложители и посетители, и днес е световно явление, далеч надхвърлящо границите на мебелния дизайн и индустрия.
Salone del Mobile 2024 отбеляза рекорден брой посетители – над 361 000. Участваха 1 950 изложители от 35 страни, а акредитираните журналисти бяха 5 552. Това бе третото издание на изложението,организирано от екипа на Мария Поро – първата жена, избрана за президент на Салона през критичната 2021 година след безпрецедентната му отмяна през 2020 заради пандемията. Тя произхожда от една от най-старите милански „мебелни“ фамилии, основатели на Салона. Porro и до днес е семейна компания, една от малкото останали между големите италиански брандове, а Мария Поро – четвърто поколение в бизнеса, продължава да е неин директор маркетинг и комуникации.
Младата дама е от новия тип лидери в дизайнерската индустрия и се стреми да промени посоката на развитие и на стогодишната компания, и на Салона. Показа го още първото ѝ решение като президент на изложението – да се махне дебелият червен мокет, който покриваше подовете на всички палати. Разкритата бетонова настилка придава съвременен вид на пространствата и показва намерението на Мария Поро да направи Салона по-устойчив и „зелен“. Задачата е невероятно трудна, тъй като панаирната индустрия е по дефиниция между най-замърсяващите, но и съвършено наложителна, защото светът се движи бързо именно в тази посока.
Бързината и резките промени обаче се преглъщат трудно от големите италиански производители на мебели. Първото изложение след пандемията, през 2021, курирано от арх. Стефано Боери, изненадващо смени правилата на играта. Изложителите разполагаха с ограничена, равна за всички изложбена площ, а мебелите трябваше да бъдат окачени по стените. Липсваха обичайните „частни“ зони за преговори и срещи с клиенти, а освен професионалната публика, се допускаха всички желаещи да видят салона. Реакцията на италианските и световни мебелни „грандове“ не беше окуражаваща, и екипът на Мария Поро възприе по-гъвкав подход в следващите издания на Салона.
Тази година видяхме немалко огромни щандове – на Kartell, EDRA, Minotti, Rimadesio, Molteni&C, Kohler, Poliform, богато озеленени с живи растения и проектирани от известни архитекти – Тадао Андо, Пиеро Лисони, Yabu Pushelberg. Елегантният щанд на Antrax беше дело на Виктор Василев – българският архитект с най-успешна кариера в Милано. В същото време Knoll бяха рециклирали материалите за щанда си от миналата година, EDRA показаха повторно ефектната си презентация в черно, а LAGO бяха пресметнали и описали ефекта от своя устойчив рециклираш се щанд, който използват от 2022 година. Имаше и брандове, които не показаха нови продукти, с което се осмелиха да тръгнат срещу течението, изискващо ежегодно нови и нови предложения.
Нов подход имаше в оформлението на панаирното пространство в палатите, където пътят на посетителите бе проектиран след консултации със специалисти по неврология, така че да се спести излишното обикаляне и да се осигури еднаква видимост на големите и малките изложители. Друга важна новост беше инсталацията на американския режисьор Дейвид Линч, която имаше за цел да привлече към панаира тази част от посетителите на Милано, които преди не си правеха труда да посетят изложението, увлечени от пъстрите събития в града. Съдейки по големите опашки пред червените плюшени завеси на инсталацията, стратегията на организаторите се оказа успешна.
Почти всички изложители представиха мебели от рециклирани и биоматериали с много интересни характеристики. Видяхме например първия стол, който поглъща CO2, както правят дърветата - Califa Carta на Arper, биоразградими мебели от растителни отпадъци, материали от неподлежащите на рециклиране досега изолации на електродомакински уреди. Определено това е вече главната посока в развитието на дизайна. В стилово отношение за тенденции е трудно да се говори на фона на огромното разнообразие на представените мебели. В нашия еклектичен свят става все по-сложно да се определят водещите трендове, а и все по-малко хора се интересуват от тях. Персоналните вкусове определят търсенето, а необходимостта от хора, умеещи да се ориентират в огромното море от предложения, нараства. И точно тук виждаме ролята на СКЛАДА с натрупания през годините опит и знания.
Въпреки масовото завръщане на китайските посетители, както и досега, в Salone del Mobile нямаше китайски изложители.